A veresegyházi vasútállomáson járók tapasztalhatták, hogy nemcsak a vonat, de számtalan munkagép is közlekedik arrafelé október vége óta. Nemcsak hétköznap, de késő délután és hétvégén is dolgoznak, bizonyára ki akarták használni a novemberben szokatlanul enyhe és száraz időjárást. A hatalmas óriásplakátról azt is megtudhatjuk, hogy egy parkolót építenek az eddigi hepehupás, sáros, üvegszilánkos területen. (Pár éve egy háború előtti filmet forgattak itt, mondván, a környék pont olyan (lepusztult), mint anno…)
Nos, ilyesmire már nem lesz mód, hiszen a Veresegyház Város Önkormányzata és a Parking Kft. által alakított konzorcium tehát sikeresen vett részt az Európai Unió pályázatán, melynek köszönhetően 112 db gépjármű-parkoló,(köztük 4 mozgássérülteknek) és 40 db fedett kerékpártároló létesül. Az EU-tól elnyert összeg a projekt költség 90%-a: valamivel több, mint 107 millió forint. A 10% önrész, amit Veresegyház Város Önkormányzata fizet meg: közel 12 millió forint. A projekt az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében valósul meg, azonosító száma: KMOP-2.3.1/C-2009-0009.
Egymillió forint/parkolóhelyenként
Ezért a pénzért tehát kialakítják a járművek helyét, négyet közel az állomáshoz, külön jellel ellátva a mozgássérültek kedvéért, negyvenet pedig a biciklivel érkezőknek. A decemberig tartó beruházásról az alvállalkozó kivitelezőtől, a Veresmester Kft. vezetőjétől megtudtuk: a helyszín a térburkoló kövével, jó megvilágításával és az itt működő kamerás megfigyelő rendszerrel egyszerre lesz biztonságos és kényelmes. Cél, hogy a Budapestre utazók idáig jöjjenek autóval, innen tovább a várhatóan gyorsabb vonattal utazzanak. Így csökkenhet Budapest autóterhelése és az itt lévő autók károsanyag-kibocsátása is.
De vajon van-e kedvük vonattal továbbmenni?
Megkérdeztük az érintetteket, használják-e a vonatot, és miért igen vagy nem?
Egy kisgyerekes anyuka, két óvodással, az Ivacsi állomás közelében lakik: " Ha vonattal jövök, háztól házig ( a sétát, a vonatra várást, vonatot, metrót) beleszámítva: 1 óra 15 perc. Ha autózom, autópályán 35-40 perc. Ez egy nap minimum 1 órányi nyereség. Igaz, én fizetem, de a gyerekeim miatt megéri.... Pedig szeretnék olvasni a vonaton…"
Panaszkodtak a késésekre is: "Mivel a vonat sokszor késik, semmi nem garantálja, hogy időben odaérek az oviba, vagy hogy reggel, amikor kiteszem őket, elérem a szerelvényt. "
Egy három gyerekes, háztartásban dolgozó asszony érdekesen fogalmaz: "mióta van autóm, azóta eljutok bárhová és gyakran szoktam másoknak is autós szolgáltatásokat nyújtani. Ami a vonatot illeti: a férjem azzal jár, és azt mondja: úriember vonatozik. "
T. Vácra jár Veresegyházról tanulni, hetente többször. Saját autója nincs, sötétben háromszor is meggondolja, hogy ellátogasson a vasútállomásra Veresegyházon. "Képtelenek ugyanis összehangolni az indulásokat és érkezéseket, általában 5-10 perccel késem le a buszokat, és várhatok egy vagy két órát. Még ha valami kényelmes váró lenne, de még a kilincshez is alig érek hozzá, nemhogy leüljek! Az illemhelyről ne is beszéljek!"
Az olvasóink által felvetett kérdéseket feltettük a Máv Zrt.-nek is. A Kommunikációs osztály válasza nem sokáig váratott magára:
Milyen terve van a MÁV- nak a Budapest - Veresegyház-Vác vonal korszerűsítésével kapcsolatban?
- A Budapest – Veresegyház – Vác vasútvonal korszerűsítése elkezdődött, jelenleg a tervezése zajlik. A villamosítás nem változik és a jelenlegi BDV motorvonatok megmaradnak még jó pár évig. A kivitelezés több ütemben történik, várhatóan 2014 és 2020 között valósul meg. Az átépítés főbb műszaki tartalmából kiemelnénk, hogy a pályasebesség a terep- és a beépítettségi viszonyok függvényében 80-100 km/órára nő, és csak Fót és Fótfürdő között, a sűrű beépítettség miatt marad 60 km/óra. A vasúttársaságnál elmondták, hogy a sebesség növelését több helyen nyomvonal- korrekcióval (pl. ívkorrekció) lehet csak elérni. Sok várakozást okoz a vonatok várakozása, mivel egy nyomvonal van, meg kell, hogy várják a szembejövő vonatot. Nos, jó hír, hogy az első ütemben Rákospalota-Kertváros és Fót között megépül a második vágány is, ezt követi az építés második ütemében a Fótfürdő és Csomád között megépülő második vágány.
Mit lehet tenni, hogy kényelmesebb, biztonságosabb legyen a vonatozás?
- Még a fiataloknak is oda kell figyelni, hogy a magas peronra fel tudjanak lépni, az időseknek, kisgyerekeseknek, betegeknek, rosszul látóknak pedig kifejezetten veszélyes egy-egy fel-vagy leszállás. Számukra is jó hír tehát, hogy a peronok 55 cm magasak lesznek az esélyegyenlőség biztosítása mellett. Az ún. "alvó", vagy kísértet megállók, amelyeket nem tartanak biztonságosnak az utasok, ilyen pld. az Alagimajor, ami a csekély utasforgalom miatt várhatóan megszűnik.
A fenti fejlesztésekkel a teljes kiépítettség után Budapest – Göd – Vác vasútvonalon már bevált zónázó közlekedés bevezetése esetén Budapest és Veresegyház között a csúcsidőben 15 perces, Veresegyház és Vác között 30 perces követési idő érhető el. Az eljutási idő Rákospalota - Újpest és Veresegyház között kb. 12 perccel, Őrbottyánig 15, Vácrátótig 18 perccel csökken. Ezen vasútvonal fejlesztésével párhuzamosan folyik a Bp. Nyugati pu. – Rákospalota - Újpest vasútvonal fejlesztése is, jelenleg ez is a tervezési fázisban van. Ennek eredményeképpen további menetidő- csökkenés várható. A vasútvonal fejlesztése KözOP forrásból történik. A beruházás tervezett költsége 20,4 milliárd forint (forrás NIF Zrt.). A témát folytatjuk, honlapunkon és a következő számban is.
Köszönöm az interjút!
Fülöp Hajnalka - Hfulop@gmail.com
|